افزایش دیابت درسطح جهان

 7  آوریل 2016- براساس بزرگترین  تحقیق انجام شده که نتایج آن در مجله ی Lancet  منتشر گردید در سال 2014، چهارصد و بیست و دو میلیون بزرگسال درسطح جهان به دیابت مبتلا بوده اند که نسبت به سال 1980 این آمار چهار برابر افزایش یافته است. هزینه های درمان دیابت درحال حاضر سالانه به  825 میلیارد دلار می رسد. چنانچه این روند ادامه یابد تا سال 2015 آمار بزرگسالان مبتلا به دیابت به 700 میلیون نفر خواهد رسید.

نزدیک به 500 محقق در سراسر جهان در این مطالعه شرکت داشتند که توسط کالج سلطنتی لندن در بریتانیا رهبری شد از جمله  دانشگاه های شرکت کننده  دراین تحقیق  دانشکده ی بهداشت عمومی  Chanدر دانشگاه هاروارد وهمچنین سازمان بهداشت جهانی بود.

این آمار و اطلاعات مربوط به بررسی 4.4میلیون فرد بزرگسال به نمایندگی از افراد بسیاری از کشورهای جهان است. دراین مطالعه به بررسی افتراقی دیابت نوع 1 و 2 پرداخته نشده است زیرا  استخراج این اطلاعات تا حد زیادی از داده های  خام امکان پذیر نبود، با این حال دیابت نوع 2 حداقل 85 تا 90 درصد موارد را شامل می شود.

محققان میزان ابتلا به دیابت را در مردان و زنان بزرگسال از سال  1980 تا سال 2014 مقایسه کردند نتایج این بررسی ها نشاندهنده ی رشد دو برابری دیابت در مردان بود.

پس از تنظیم نتایج براساس سن و درنظر گرفتن کشورهایی که دارای جمعیت پیر بیشتری هستند، نتایج گویای رشد دیابت در میان مردان از 4.3درصد درسال 1980 به 9درصد درسال  2014 ( بیانگر  رشدی بیش از دو برابر) و در میان  زنان از 5 درصد در سال 1980 به 7.9درصد درسال 2014 است.

حقایقی سریع در مورد دیابت

در ایالات متحده ی آمریکا ابتلا  21 میلیون  نفر درسال 2014 به دیابت محرز شده است، با درنظر گرفتن تعداد افراد تشخیص داده نشده ، بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری ازبیماریها، 29.1میلیون  نفر در مجموع درایالات  متحده به دیابت مبتلا هستند. این آمار معادل 9.3  درصد از جمعیت این کشور است.

درایالات متحده نرخ ابتلا به دیابت درمردان از 4.7درصد درسال  1980 به 8.2 درصد درسال 2014 و برای زنان از 4.3  درصد درسال 1980 به 6.4  درصد درسال 2014 افزایش یافته است. رتبه ی جهانی مردان آمریکایی برای دیابت  114 و برای زنان آمریکایی 146 است.

کمترین  نرخ ابتلا به دیابت متناسب با  سن  افراد در سال 2014، مربوط به کشورهای شمال غرب اروپا است. به طورخاص  در سوئیس ، اتریش، دانمارک، بلژیک و هلند  برای مردان 6 درصد و برای زنان 4درصد است.

 پلی نزی (نام گروهی از 1000 جزیره  دراقیانوس آرام) و میکرونزی (یکی از  سه مجمع الجزایر بزرگ اقیانوس آرام و از مناطق قاره ی اقیانوسیه ) دارای  بیشترین  نرخ ابتلا به  دیابت  هستند، از هر 5 فرد بزرگسال یک نفر در دیابت مبتلا می باشد. بطورکلی شیوع دیابت در کشورهایی با درآمد کم تا متوسط، بیشترین میزان است.

بار مالی دیابت از جمله هزینه های درمان، کنترل بیماری  و عوارض آن مانند قطع عضو، درسال بالغ بر 825 میلیارد  دلار است.

 هزینه ی از دست دادن  روزهای کاری در مجموع موجب افزایش  چشمگیر این هزینه ها می شود برای مثال کشورهایی با بالاترین هزینه ها شامل چین (170 میلیارد دلار)،  ایالات متحده (105 میلیارد دلار) وهند (73 میلیارد دلار) می باشند.

 سایر نکات برجسته ی این تحقیق به شرح زیر است:

·        بیشترین افزایش دیابت درسطح جهان مربوط به کشورهای جزایر اقیانوس آرام، خاورمیانه وشمال آفریقا است.

·        پس از تنظیم  سن، 6.6درصد از مردان و 4.9  درصد از زنان انگلیسی به دیابت  درسال 2014 مبتلا بودند.

·         حدود  50 درصد از 422 میلیون  فردبالغ مبتلا به دیابت درسال 2014 در5 کشور جهان: چین، هند، ایالات متحده، برزیل واندونزی زندگی می کنند .

نویسنده ی ارشد این مقاله  پرفسور مجید عزتی از دانشگده ی بهداشت عمومی  کالج سلطنتی  لندن می گوید: این اولین بار است که تصویر کاملی در سطح جهانی از دیابت  ارائه شده است این اطلاعات نشان می دهد دیابت به سطحی رسیده است که می تواند موجب ورشکستگی برخی  کشورها گردد، درصورت  حذف هزینه های سرسام آور این بیماری برای دولت و شهروندان ، این پول می تواند صرف  ملزومات  زندگی  از جمله  تغذیه و آموزش  و پرورش شود.

پرفسور عزتی معتقد است کلید  مقابله بااین بحران  جهانی، کمک به افراد  درمعرض خطر بالای  ابتلا به این بیماری است، او نیاز به یک سیستم مالی در دسترس و موثر را برای شناسایی و کمک به افراد  درمعرض  خطر دیابت و پیش دیابت مهم می داند.

او می افزاید: وجود سیستم  بهداشتی کارآ، کارکنان بخش های  مراقبت های بهداشتی را قادر می سازد تا با ارائه ی دارو و مشاوره  برای تغییر شیوه ی زندگی میزان ابتلا به دیابت را کاهش داده  یا از ابتلا به دیابت جلوگیری کنند. این  کار درحال حاضر در برخی از کشورهای اروپایی انجام شده است.

 پرفسور گودرز دانایی نویسنده ی  مشترک این تحقیق از دانشگاه هاروارد می گوید: تمرکز بر کنترل چاقی که مهمترین عامل خطر دیابت  است، مهمترین  بخش این کار است. او می گوید: عوامل ژنتیکی، محیطی، جنینی و بیماریهای  نوزادان و کودکان در ابتدای زندگی ممکن است علت نرخ بالای دیابت دربرخی از کشورها باشد. داشتن شیوه ی زندگی ناسالم می تواند خطر ابتلا به دیابت را در میان  افرادی  با ژنوتیپ خاص تشدید کند،  همانطور که تغذیه ی ناکافی  در دوران  بارداری و در اوایل  زندگی نیز این خطر را افزایش می دهد .

پرفسوردانایی توصیه می کند توجه به تغذیه را در سراسر طول عمر خود برای جلوگیری از دیابت باید مورد توجه قرار داد.

 نقشه های تعاملی و داده های دیابت برای  تک تک  کشورها در لینک: http://www.ncdrisc.org/ قابل دسترس است.

منبع:www.medicalnewstoday.com/articles/308755.php